2.3. 2023
7 tipů pro řízení dodávky
Půjčujete si dodávku a nemáte zkušenosti s jejím řízením? Máme pro vás 7 nejdůležitějších věcí, ve kterých se šoférování dodávek liší od klasického osobního auta a tipy, jak si s tím poradit bez ztráty kytičky (a řidičského průkazu :-) ).
1. Větší než obvykle
Proč začínat složitě – asi každý si všiml, že dodávka je proti klasickému osobnímu autu o něco delší, širší i vyšší. Pokud jste ale celý život zvyklí řídit „osobák“, i na takhle očividnou věc si budete muset zvyknout. Pozor si dejte hlavně: - Úzké uličky na sídlištích: Nedostatek parkovacích míst je na sídlištích problém č. 1 a auta často stojí po obou stranách silnice. Z původně běžné vozovky se tak rázem stává úzká silnička, kde se dvě auta jedoucí proti sobě ani nevyhnou. Osobním autem s odřenýma ušima projedete, s dodávkou už to odření může být doslovné. Pozor proto při plánování cesty a pokud můžete, raději to vezměte oklikou po hlavní. - Boční zrcátka: Dodávky většinou postrádají výhled zadním oknem, zato mají mnohem větší boční zrcátka. A jejich výška je zhruba ve výšce hlavy dospělého chodce. Tak pozor při jízdě blízko krajnici nebo chodníku. Stejně tak si dejte dostatečný odstup, pokud objíždíte cyklistu. - Zatáčení: Zapomeňte na to, jak jste zvyklí zatáčky projíždět se svým běžným autem. Abyste se zvládli vytočit, je potřeba si s dodávkou dostatečně najet. Důležitá je i přiměřená rychlost, dodávku oproti osobnímu autu snáze převrátíte, brát zatáčky po dvou kolech proto není nejlepší nápad :-)
2. Podzemní garáže nejsou kamarád
Podzemní garáže nebo hromadná parkoviště mívají vždy u vjezdu ceduli s maximální výškou vozu pro vjezd. S osobním autem si jich většinou moc nevšímáme – víme, že se vejdeme s přehledem. Jinak je to ale za volantem dodávky. Zpravidla se přípustná výška pohybuje +- kolem 2 metrů, což spousta dodávek přesahuje. Doporučujeme ale neriskovat ani tehdy, když vám připadá, že byste se nějak vešli. Často není takový problém do parkoviště vjet, něco jiného už ale je se v něm pohybovat. U stropu bývá vzduchotechnika, bezpečnostní systémy nebo značení a jejich poškození vám může přinést pěkně mastný účet k proplacení. Nemluvě o škodách na dodávce samotné.
3. Dvakrát měř, jednou parkuj
O rozměrech dodávky jsme se už bavili, proto asi není potřeba zdůrazňovat i tady, že samozřejmě potřebujete i víc místa na parkování. Pozor hlavně při couvání, protože se musíte spoléhat jen na boční zrcátka, případně parkovací senzory. Možná jste ale nevěděli, že dodávka má taky větší rejd volantu. V kombinaci s tím, že v kabině sedíte výš než řidiči kolem v osobních autech, se vám proto při parkování může naopak manévrovat lépe.
4. Prokletí mrtvého úhlu
Zjednodušeně platí, že čím větší vozidlo, tím větší a širší je mrtvý úhel, tedy oblast vedle auta/šikmo za ním, kterou nemáte krytou zpětnými zrcátky. Moderní auta mívají systémy, které mrtvý úhel hlídají za vás, ale není to pravidlo. Proto spoléhejte hlavně na vlastní opatrnost a hlídejte si prostor hlavně při souběžné jízdě nebo přejíždění z pruhu do pruhu.
5. Na pětníku nezastavíte
Nepříjemné překvapení může přinést i delší brzdná dráha, obzvlášť s plně naloženou dodávkou se připravte na velký rozdíl proti osobnímu autu. Podle testu provedeného ÚAMK s různými typy plně naložených vozidel a bržděním v 80kilometrové rychlosti byla brzdná dráha dodávky (Mercedes Sprinter) proti osobnímu autu (VW Golf) skoro o 5 metrů delší a zbytková rychlost 33 km/h. Znamená to, že v okamžiku, kdy už osobní vůz stojí, s dodávkou stále ještě jedete víc než třicítkou. S dodávkou je potřeba začít brzdit dřív, postupně snižovat rychlost a brzdit déle.
6. Pozor na boční vítr
Obzvlášť dlouhé úseky na dálnici v rovné krajině můžou být v dodávce o dost náročnější, než jste byli zvyklí v autě. Je to kvůli velké boční ploše a vyššímu těžišti. Aerodynamika vysoké hranaté dodávky je taky výrazně horší než u jejích „placatějších“ kolegů z řad osobních aut. Myslete na to hlavně ve vyšších rychlostech, vyhněte se prudkým změnám směru jízdy a jiné vozy předjíždějte opatrně.
7. Správné rozmístění a upevnění nákladu
První důležité pravidlo: Plně naložená dodávka se řídí jinak než prázdná. Bez nákladu máte těžiště výš, zadní část vozu vám může ujíždět do stran a celkově má auto horší stabilitu. Při nakládání myslete na správné rozmístění a upevnění nákladu. Zkontrolujte si maximální povolené zatížení dodávky a nepřekračujte ho, i kdybyste měli nákladní prostor poloprázdný. Mimo vyhrazený nákladní prostor byste nic většího převážet neměli, zaskládat sedačky třeba bednami s nářadím se vám může ošklivě vymstít v případě nehody. Všechno, co nemáte zajištěné totiž bude po kabině volně putovat a může zranit nebo dokonce zabít vás či spolujezdce. I v nákladním prostoru ale musí být přepravované věci vždycky dobře upevněné, ať už vezete porcelán po babičce, nebo skříně do nového bytu. Stačí prudce zabrzdit nebo nečekaně změnit směr jízdy a poznáte proč. A nezapomeňte zkontrolovat, že jste dobře zavřeli samotné zadní dveře. Náklad vyjíždějící z dodávky a sypající se všude po silnici je scéna, která pobaví ve filmu, ale v reálu jde o velké nebezpečí pro řidiče za vámi a to určitě riskovat nechcete. Řízení dodávky vyžaduje pozornost a zodpovědnost, ještě víc než u osobního auta. Pokud se necítíte sebejistě, nebojte se požádat někoho, kdo má s dodávkou více zkušeností a nechat si poradit. Bezpečnost je na silnici nejdůležitější a dobrý řidič není ten, který dojede první, ale ten, který dojede v pořádku a bere ohled na sebe i všechny ostatní v provozu.
S řízením si víte rady, ale nemáte dodávku? Od toho jsme tu my!
Půjčte si tu nejvhodnější dodávku už od 1100 Kč na den.
A pokud sháníte auto třeba na jednorázové na stěhování za extra výhodnou cenu, mrkněte na naši akci Půjč si vrak, kde nabízíme auta už za 777 Kč na den.